Streszczenie poradnika „Diagnoza w szkole – uczenie się i wielojęzyczność” (PDN, 2025)
Poradnik opracowany w ramach projektu Szkoła Perspektyw to kompleksowe narzędzie wspierające diagnozę kompetencji nauczycieli, kadry zarządzającej i uczniów w zakresie umiejętności uczenia się oraz wielojęzyczności. Zawiera zestaw metod i narzędzi zarówno ilościowej, jak i jakościowej oceny, które pomagają placówkom edukacyjnym planować działania rozwojowe.
📊 Część ilościowa obejmuje:
- samoocenę nauczycieli,
- ankiety dla nauczycieli, uczniów i rodziców,
- formularze diagnozy indywidualnych potrzeb.
📋 Część jakościowa zawiera:
- wywiady ustrukturyzowane z kadrą zarządzającą (w tym wg modelu GROW),
- narzędzia takie jak TSA™ (Analiza Sposobu Nauczania), profil szkoły, soczewka kompetencji, obserwacje lekcji i uczniów,
- dziennik kompetencji wielojęzyczności,
- innowacyjną metodę Fotooceny.
Celem publikacji jest trafna diagnoza potrzeb i zaplanowanie efektywnego wsparcia rozwojowego w szkole – zgodnie z aktualnymi wymaganiami prawnymi oraz europejskimi zaleceniami dotyczącymi kompetencji kluczowych.